
آیا میخواهید متخصص سئو شوید؟ بسیار عالی! اینجا 21 نکته کاربردی است که به شما کمک میکند متخصص سئو شوید.
بسیار خب میتوانم این مورد را کاملاً حس کنم. دلایل زیادی برای عاشق سئو شدن وجود دارد، سئو جذاب است، سئو یک زمینهی کاری است که تقاضای بالایی دارد.
یکی از جذابیتهای دیگر سئو این است که شما میتوانید بهآسانی در خانه کارکنید و پول دریافت کنید.
سئو کارها معمولاً در لینکدین با اسامی seo expert مشخص میشوند.
اما هرگز با خواندن چند مقاله راجع به سئو و تغییر لینکدین به متخصص سئو، شمارا سئو کار نمیکند و دچار این توهم نشوید. همانطور که شما با خواندن چند کتاب پزشکی، پزشک نمیشوید با خواندن چند مقاله راجع به سئو هم سئو کار نمیشوید.
تخصص سئو مانند هر زمینه دیگری نیاز بهصرف کردن زمان، تعهد و تجربه نیاز دارد. شما بدون تجربهی کافی نمیتوانید خود را متخصص سئو اعلام کنید، این دیگر یک زمینه جوان نیست، کارشناسانی هستند که اکنون چند دهه است که در حال انجام فعالیتهای سئو هستند. برای پیروی از آنها آماده هستید؟
در این مقاله 21 موردی که باید برای تبدیلشدن به متخصص سئو را بندانید بیان کردهایم پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
1.آشنایی با پایه سئو
برای اینکه متخصص سئو شوید باید از پایه شروع کنید، بدانید که مخاطبین چه کسانی هستند، موتورهای جستجو چگونه کار میکنند و شما چگونه میتوانید محتوای تأثیر گذار بهینهشده را منتشر کنید.
یادگیری اصول اولیه به سه مؤلفه زیر تقسیم میشود :
- انواع محتواهایی که کاربران میخواهند، انتظار یا نیاز دارند را بنویسید. این مربوط به هدف کاربر از جستجو مربوط میشود.
- عملکرد داخلی که موتورهای جستجوگر دارند و چگونگی کارکرد موتورهای جستجوگر.
- ابزارها و تکنیکهای بهینهسازی سایت
با این ذهنیت شما چگونگی سئو را متوجه شدید اما هدف از چرا را هنوز نمیدانید. من با توجه به تجربهام به شما میگویم دانستن چرایی شمارا متمایز میکند.
هنگامیکه به جنبههای پیشرفتهتر سئو میپردازید، اینکه چرا چیزها به روشی هستند که شمارا مؤثرتر میکند را درک میکنید.
2. ساختن وبسایت شخصی
زمانی که شما پایهی سئو را شناختید، وقت آن رسیده تا آموختههای خود را بر روی وبسایت شخصی خود پیادهسازی کنید.
بیشتر افراد سئو کار به شما خواهند گفت که تجارب خود را در سایت شخصی خود کسب کردهاند و با شکستها و موفقیتهایی که بر روی سایت خود داشتهاند، در جایگاه فعلی قرار دارند.
برای شروع و تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای HTML را به همراه تمامی تگها یاد بگیرید و آموختههای خود را اجرایی کنید.
محتواهای خود را در SERP ببینید و بررسی کنید ( SERP : صفحهای که نتایج شما را در گوگل نمایش میدهد ، search engine result page )
برای شروع از محتواهایی استفاده کنید که در آن تخصص دارید، این کار برای شما راحتتر است. شما در این قسمت باید تلاش بیشتری داشته باشید تا سایت خود را بسازید و مطالب خود را بهینهسازی کنید، در این قدم نوشتن مقالات نسبت به بهینهسازی سایت اولویت کمتری دارد.
3. آموزش وردپرس ببینید!
نزدیک یک سوم سایتها با وردپرس طراحیشدهاند، اگر شما قصد دارید یک سئو کار حرفهای شوید قطعاً نیاز دارید وردپرس را بلد باشید. علاوه بر همهگیر بودن وردپرس، یکی از بهترین CMS ها برای سئو بهحساب میآید.
( CMS به معنی سیستم مدیریت محتوا است. )
ودرپرس از این لحاظ هم میتواند به شما کمک کند که در بخشهای مستقیم سئو مانند ابر دادهها و در بخشهای غیرمستقیم مانند ظاهر سایت میتواند به شما کمک کند و این بخشها بر روی سئو سایت شما تأثیر دارند.
4. آموزش گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول ببینید!
سئوکارها از ابزارهای متنوعی برای بهینهسازی محتوا و تحلیل اثربخشی محتوای خود استفاده میکنند. گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول یک ابزار ضروری برای هر متخصص سئو است.
گوگل آنالیتیکس ابزاری برای تشخیص اثربخشی و گزارشگیری است.
گوگل سرچ کنسول یک ابزار برای بهینهسازی سایت شماست.
هر سئو کار به هردوی این ابزارها بهصورت یکسان نیازمند است.
5. راجعبه سئو هرروز بخوانید!
اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای این مقاله تعهدی را بیان کردیم. یکی از تعهدهایی که هر seo کار باید بدهد این است که هرروز در مورد seo جستجو کنید، موتورهای اصلی جستجو هرروز تغییراتی ایجاد میکنند و شما هرگز از تأثیراتی که در رتبهبندی شما خواهند داشت نمیدانید و همکاران ، مشتریان و کارفرمایان شما ، از شما این انتظار را دارند که برای تغییرات پاسخ دهید.
6. با کارکرد موتورهای جستجو آشنا باشید!
این بخش یکی از مهمترین بخش هاست ، می توان گفت سرنوشت شما در دست موتورهای جستجو است و باید با آنها آشنایی کامل داشته باشید. به همین دلیل نیاز است تا با ساختار ربات های خزنده آشناییت داشته باشید.
رباتهای خزنده تصمیم نهایی را در رابطه با میزان کیفیت و ارتباط محتوای شما با کلمات جستجو شده میگیرند. چندین فاکتور کلیدی برای تصمیمگیری رباتها وجود دارد.
درک هدف از جستجو، ارتباط، کیفیت محتوا، لینکها و قابلیت استفاده به شما کمک میکند تا درک کنید که چرا الگوریتمها به روشی که انجام میدهند عمل میکنند.
موتورهای جستجو هرگز سرهای مخفی خود برای رتبهبندی را بهصورت آشکار به شما نشان نخواهند داد. اما شما میتوانید از فاکتورهای شناختهشده و رایج برای بهینهسازی سایت خود استفاده کنید.
7. راهنمای رتبه دهی گوگل را مطالعه کنید!
برای یک نگاه عمیقتر در پشت پرده، دستورالعملهای کیفیت رابط گوگل را مطالعه کنید. گوگل افراد را برای رتبهبندی وبسایتها استخدام میکند و این راهنما عواملی را که به دنبال آنها جستجو شده است را پوشش میدهد.
شاید شما هم با محتوای ساده سازی شده ی E-A-T آشناییت داشته باشید :
- تجربه و تخصص ( expertise )
- اعتبار ( authoritativeness )
- قابل اعتماد بودن ( trustworthiness )
اگر شما در سطح متوسط هستید خواندن سطحی این الگوریتم به شما کمک نمیکند و برای تبدیلشدن به یک متخصص باید مقالات متعددی راجع به این موضوع بخوانید.
رأیدهندگان اصلی این موضوع مردم هستند و مشابه رباتها میتوانند تأثیر مثبتی روی سئو سایت شما داشته باشند.
8. به serp دقت کنید!
یکی از بخشهای کاربردی، توجه کردن به نتایج نمایش دادهشده در گوگل است، برای این کار کلمه کلیدی موردنظر خود را در گوگل جستجو کنید و به پارامترهای زیر توجه کنید:
- چگونه محتواها تشکیل شده اند ؟
- چه نوع محتوایی نمایش داده میشود؟
- چه کسی در نتایج بالاتر قرار دارد؟
به یاد داشته باشید که نتایج جستجوی شما بسته به نوع کلمات متفاوت خواهد بود ، به نتایج این جستجو دقت کنید ” طرز تهیه پنکیک ” ، نتایج نمایش داده شده دستور پخت است به دلیل اینکه من از گوگل یک سوال پرسیدم.

اما اگر همین جستجو را عوض کنیم بجای دستور پخت، نتایج متفاوتتری مشاهده خواهیم کرد. گوگل تصمیم میگرید که چه نوع نتایجی در رابطه با این فرم محتوا به شما ارائه دهد.
9. تکنیکال سئو را یاد بگیرید!
سئو تکنیکال به این معناست که سایت را به طریقی سادهسازی کنید که سایت شما بهراحتی توسط رباتها خزیده شود و در نتایج ثبت شود. سئو تکنیکال شامل، قابلیت استفاده برای موبایل، سرعت سایت، ساختار دادهها، جاوا اسکریپت و تمامی موارد تأثیرگذار بر کارکرد سایت شما میشوند.
این بخش یکی از فاکتورهای رتبهبندی در نتایج serp است. شما میتوانید یک محتوای فوق العاده داشته باشید، اما اگر سرعت لود پایینی داشته باشید و خطاهای زیادی در این بخش داشته باشید به کارکرد سایت شما صدمه وارد میشود.
برای رقابت در بسیاری از کلمات یکی از مهمترین معیارهایی که اصولاً سایتها یکدیگر را شکست میدهند یا برنده میشوند، سئو فنی یا تکنیکال سئو است.
10. در مورد استراتژی تولید محتوا، بهینهسازی و ارتقا دانش کسب کنید!
درحالیکه seo فنی به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت شما را راحتتر بخزند و فهرست بندی کنند، درک مطالب به شما در بهبود تجربه کاربری، زمان حضور کاربر در سایت، لینکهای داخلی و دیگر موارد میتواند کمک کند.
روزهایی که محتوا توسط استراتژی کلمه کلیدی اول ایجاد میشد، رفتهاند. با آمدن آپدیتهای الگوریتمهای رنک برین و hummingbird باید محتوا در یک استراتژی کاربر اول ایجاد شود.
اما این به این معنا نیست که شما با انتشار یک محتوا، کاربر باید محتوای شمارا پیدا کند. برای پیدا شدن محتوای شما باید بهینهسازی شود تا موتورهای جستجو بتوانند نحوهی طبقهبندی آن را درک کنند.
محتواهای شما همچنین باید توسط یک استراتژی تبلیغاتی پشتیبانی شوند. seo بهتنهایی کافی نیست، سایر کانالهای بازاریابی بهعنوانمثال شبکههای اجتماعی و ایمیلها و … در موفقیت یا عدم موفقیت محتوای شما نقش دارند.
11. از استراتژیهای لینک سازی کاربردی استفاده کنید
یکی از مهمترین مواردی که در بحث سئو باید مطالعه کنید لینک سازی است . لینک سازی یکی از موضوعاتی است که شک های زیادی پیرامون آن وجود دارد .
در بحث لینک سازی باید به کیفیت لینکها بیشتر از کمیت لینکها توجه کنید. روابط برای ایجاد لینک سازی بسیار مهم است، مثلاً در این مقاله اگر آموزش سئو مطرح شود، لینک داخلی خوبی بهحساب میآید زیرا مطلب این صفحه با مطلب ذکرشده مربوط میشود.
12. ذهنیت چکلیستی نداشته باشید!
ذهنیت چکلیست زمانی است که شما به پیروی از یک مورد پیش میروید و به سایر موارد توجهی ندارید که همین بیتوجهی به دلیل تغییرات موتورهای جستجو میتواند بازخورد منفی داشته باشد.
شما باید سازگار باشید، ذهنیت چکلیستی همانطور که اشاره شد صرفاً انجام دادن کارهای پشت سرهم بهصورت کورکورانه است. باگذشت زمان بسیاری از مواردی که در چکلیست شما وجود دارد منسوخ میشود یا شامل بروز رسانیهای جدید نمیشود.
در عوض داشتن ذهنیت چکلیستی، متفکر و نتیجه گرا باشید. اگر رتبهی شما علیرغم میل شما کاهشیافته است، به فکر خلاقیت باشید یا از افراد متخصص پرسجو کنید.
همیشه سعی کنید آمادهی تغییر باشید و خود را با چکلیست محدود نکنید.
در ادامهی نکات شمارا به سمت منابع خوبی در مسیر توسعهی مستمر راهنمایی خواهیم کرد.
13. در گروههای مختلف عضویت داشته باشید
در شبکههای اجتماعی مختلف به دنبال گروههایی باشید که متخصصین سئو حضورداشته باشند، اما علاوه بر متخصصین سئو خوب است که مارکترها، نویسندههای محتوا، سوشیال مدیا مارکترها هم حضورداشته باشند.
14. متخصصین سئو را در تویتیر دنبال کنید
شاید شما هم نیاز داشته باشید که از بلاگ های سنتی و خبرهای سایتها دوریکنید ازاینرو متخصصین سئو را در تویتیر نیز دنبال کنید تا از اخبار جدید و دست آوردهایشان باخبر باشید.
حضور در بحثهای تویتر علاوه بر اینکه اطلاعات مفیدی میتواند برای شما داشته باشد، ایدهها و موضوعات جذابی میتوانند برای شما به همراه داشته باشند. برای شروع کسانی را دنبال کنید که توسط سایر کارشناسان سئو در مراکز معتبر دنبال میشوند.
اگر شما افراد درستی را در تویتر دنبال کنید قطعاً فرصتها و اطلاعاتی را کسب خواهید کرد که درجاهای دیگر به شما نخواهند گفت.
15. در کنفرانسهای سئو و بازاریابی شرکت کنید
یکی دیگر از راههایی که به بالا رفتن اطلاعات شما کمک میکند شرکت در رویدادهای بازاریابی و سئو است. کنفرانسها و وبینارها یکی از عالیترین جاها برای یادگیری بهویژه یادگیری بازاریابی محتوایی است.
16. به پادکستها گوش دهید
زمانی که شما از خواندن و تماشا کردن خسته شدید، تلاش کنید با گوش دادن به فایلهای صوتی اطلاعات خود را افزایش دهید. در مسیرهای مختلف در حال انجام کارهای مختلف میتوانید فایلهای صوتی متناسب خود را گوش دهید، امروزه با افزایش تعداد فایلهای صوتی اطلاعات مختلف مفیدی از منابع معتبر میتوانید داشته باشید.
17. شبکه شخصی خود را رشد دهید
شما هرگز همهچیز را نمیدانید، شما هرگز پاسخ تمامی سؤالات را ندارید و در سئو هرگز به این سؤالات نخواهید رسید. اما نگران نباشید، برخی از متخصصان سئو صرفاً با بحث سئوی تکنیکال آشنایی دارند و باقی بحثها را نمیدانند یا برخی دیگر صرفاً استراتژیست های تولید محتوا هستند و از بحثهای فنی سایت بیخبرند، پس با ساخت یک شبکهی قدرتمند میتوانید قدرتمند عمل کنید.
این شبکهسازی را میتوانید در شبکههای اجتماعی داشته باشید، به یاد داشته باشید که ساخت یک شبکهی قدرتمند نیازمند انتقال تجربیات دوطرفه میشود و هرگز نمیشود که اطلاعات دریافت کنید و اطلاعاتی به اشتراک نگذارید، برای ساخت این ارتباط ابتدا شما پیشقدم شوید و با اشتراکگذاری اطلاعات مفید خود در سئو سعی به ساخت شبکهی شخصی خود داشته باشید.
18.دورههای رایگان شرکت کنید
یکی دیگر از مزیتهای سئو این است که اطلاعات رایگان و دورههای رایگان زیادی در دسترس شما وجود دارد، هرچند منابع غیرمعتبر زیادی هم وجود دارد اما در همین راستا منابع معتبر زیادی هم وجود دارد که بهصورت رایگان میتواند به شما کمک کند.
سایت ماز یکی از سایتهای جذاب برای ارائهی آموزشهای رایگان سئو است.
19. دائما در حال یادگیری و رشد تواناییهای شخصی خود باشید
در این راستا هیچ نقطهی پایانی وجود ندارد و تعداد زیادی مهارت مرتبط با سئو وجود دارد که میتواند برای شما مؤثر باشد. نمونههای مؤثر میتواند شامل توسعهی وبسایت، محتوا نویسی و بخشهای گرافیکی باشد.
گسترش مداوم مهارت شما باعث افزایش تخصص شما میشود و شمار را به یک منبع آگاه تبدیل میکند و همچنین شمارا به فردی با ارزشتر تبدیل میکند بنابراین میتوانید درآمد بیشتری کسب کنید یا هزینهی بیشتری بپردازید.
20. از اشتباهات خود درس بگیرید و با اصلاح آنها موفق شوید
سئو یک دانش دقیق نیست و متخصصین این حوزه هم از اشتباهات خود درس گرفتهاند، اشتباهات در سئو اجتنابناپذیرند بنابراین از اشتباهات خود درس بگیرید و ادامه دهید.
نکات آموزشی و اشتباهات خود را یادداشت کنید و مجدد تست کنید تا زمانی که مطمئن شوید این کاملاً اشتباه است و از آن یاد بگیرید و تجربهی خود را تبدیل به یک نقطه قوت کنید.
به یاد داشته باشید که هرگز یادگیری و پیشرفت را متوقف نکنید.
21. صبور باشید
همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، برای تبدیلشدن به یک متخصص سئو زمان نیاز است، سوار موج الگوریتمها شوید، با استفاده از بهروزرسانیهای ابزارهای جستجو درگیر شوید و جامعهی خود را گسترش دهید اما به یاد داشته باشید که دررسیدن به هریک هرگز عجله نکنید.
اگر در این بخش با اشتیاق باشید ، بازخوردهای عالی دریافت خواهید کرد.
ویدیوی جامع راجع به 21 نکته کاربردی برای تبدیل شدن به متخصص سئو
سخن پایانی
متخصص سئو بودن یک دنیایی از فرصتها را بهسوی شما باز میکند، شما میتوانید در راهاندازی یک استارت آپ نقش اساسی داشته باشید، میتوانید برای یک شرکت بهصورت طولانیمدت دورکاری انجام دهید و با توجه به خلاقیتهای خود میتوانید جایگاههای مختلفی داشته باشید.
تمامی موارد آموزشی ذکرشده در 21 نکته را میتوانید از سایت کدپز و یا سایت مرتضی افضلی دنبال کنید.
پیشنهاد من به شما دیدن آموزش رایگان سئو است. در دوره رایگان سئو همراه شما عزیزان هستم.
نکتهی کلیدی اینجاست که همهچیز با صبر، صداقت و اشتیاق سوزان برای یادگیری آغاز میشود.
منبع مقاله
این مقاله ترجمه شده و شخصی سازی شده براساس تجربیاتم از سایت searchenginejournal است.
بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!